måndag 26 september 2011




Morötter och Halmbalar

Ekologisk odling
När jag flyttade till familjens släkttorp i Skallebo 1997 var min första prioritet att odla grönsaker. Bengt Eriksson plöjde upp fältet utanför stugan och under tre säsonger stoppade jag potäterna i jorden, men efterhand började visionen kring Mundekulla Kursgård växa sig starkare och tog allt mer utrymme i mitt liv.
Många av våra besökare har sedan genom åren uttryckt att ”här borde ni odla grönsaker” och jag har svarat ”den dag någon vill odla grönsaker så välkomnar jag det”. Förra sommaren kom en kille från Norge förbi (Lars Feddeck) som undrade om han fick odla till vårt kök samt sälja grönsaker till kursdeltagare och besökare. Han berättade att han bodde på en gård utanför Örebro där han odlade ekologiska grönsaker till fina restauranger i Stockholm, men att han längtade efter att ingå i ett sammanhang där fler kunde glädjas åt åsynen av växande grödor! Jag kunde inte annat än att bejaka hans ide och under våren ringde åter telefonen hos Bengt Eriksson som plöjde upp och harvade åkern i fråga. Under sommaren har vi och många av våra gäster njutit av de vackra odlingarna och visst är det något speciellt med ett fält fullt av grödor. Dessutom har Britt Marie Sunesson från Harebo gjort en fantastiskt fin örtagård i anslutning till restaurangen som mötts av många uppskattande ögon. Vi har även gjort några avsatser i skogen för lunchgäster samt gjort ett naturvårdsområde bestående av ekar och bokar med enastående utsikt mot Moshult och sjön Löften.

Ler- och Halmbalshus
En annan dröm jag haft är att bygga ett Ler- och Halmbalshus och i år var det dags att skrida till handling. Jag tog kontakt med Pär Wallin utanför Växjö samt Lars Andersson utanför Kalmar som byggt varsitt halmbalshus. De deltog båda på sommarens kurs i ler- och halmbalsbygge som vi arrangerade och visade hur de gått till väga. Det är fotfarande en mycket ovanlig bygg teknik i Sverige då endast ett 20 tal hus uppförts, men i USA är det ganska vanligt. Vårt lilla hus består av sex väggar där Halmbalar staplats på varandra. Det innebär att väggen blir 50 cm tjock plus 5-10 cm lerputs på vardera sida. Jag ringde återigen Bengt för att ta reda på var man kan köpa halmbalar vilket inte visade sig vara så enkelt men slutligen fick jag tag på 150 st på södra Öland. Jag ville ha minsta tänkbara modell så att de skulle vara enkla att lyfta och arbeta med. Lerbruket köpte jag från Horns tegelbruk i Västergötland som i sintur blandas med sand och hästgödsel till en grå lerputs. Andreas Garami hjälpte till med trästommen och kom med kloka och kluriga lösningar som så ofta förr och förhoppningen är att alla halmbalar samt ett lager puts på in- och utsidan ska göras innan vintern. Sammanlagt ska 3 lager puts göras innan det är klart nästa vår/sommar.

Skördefest i Långasjö
För den som vill se våra halmhusbygget, gå på en rundvisning på kursgården, köpa grönsaker samt fika så erbjuder vi en allmän visning kl 16.30 i samband med Skördefesten i Långasjö den 9 okt, då vi håller öppet mellan 16.00 och 18.00. Välkommen hälsar / Peter och Anne Elmberg

Inga kommentarer:

Välkommen till Mundekullabloggen

Vi skriver om hur det är att bo och verka på en kursgård, mitt i Småland. Läs mer om våra evenemang och välkommen! hälsar, Anne och Peter Elmberg


http://www.mundekulla.se/