torsdag 11 juni 2009

Alla vill komma till Mundekulla


Telefonen ringer. - Hej det är från Polisen i Kalmar... (en snabb genomgång i hjärnan och jag funderar på vad jag har kunnat ställt till det med i Kalmar) Men den trevliga rösten fortsätter som tur är och meddelar att de vill komma på konferens. Det visar sig vara ett supertrevligt gäng som arbetar med familjevåld. Jag leder Yoga och avslappning med dem och Peter håller en sångstund bl.a

Sedan kom Kustbevakningen hit
ett gäng trevliga killar som jag tyvärr missade då jag var på Öland. Men de tog sig ut i kanoter och paddlade fast det regnade, sedan kom de hem och fick krypa ner i våra vedeldade tunnor, vilket de verkade mycket nöjda med. Peter hade även en Indian-samtalscirkel med dem samt berättade lite om Indianernas ledarskap. Peter har ju faktiskt läst Indianhistoria bl.a när han var i USA. Förutom det hade han en del andra hyss för sig där men det kan vi prata mer om en annan gång.

Fler grupper under våren
Sen har vi haft Lions här, ett lärargäng, Qnet-designgruppen var här, vi har haft Kommungubbar och kvinnor, Anna drog med sig gänget från Simhallen och nu ringde folktandvården. Dessutom hade vi 90 ungdomar här för någon månad sedan, som är med i en internationell fredsorganisation. Det är väl max vad vi klarar att husera om alla ska bo inomhus. Glasrikets arbetsgrupp var här en dag och företaget Livskraft var här en helg och säkert är det fler som jag har missat. Så platsen används av många olika grupper, vilket är roligt ...

Gästboken
I gästboken skriver de såhär:
"Tack för en bra dag, vi fick massor med inspiration i en härlig miljö" Glasriket
"Två sagolika, rogivande, kreativa dagar har vi fått. Vi återkommer mer än gärna. Tack och på återseende" Polisen i Kalmar
"Ett underbart ställe med god mat och varma badtunnor"
Kustbevakningen, Region Syd.
"Tack för två trivsamma dagar ! Underhållningen gick inte av för hackor, det var kanon! Fyra av oss var vegetarianer och fyra fick prova något nytt... men alla var nöjda! Våga pröva basta, det gjorde vi...härligt"

Uppskattad Vegetarisk mat
Ibland kan den som bokar konferensen vara lite fundersam på hur det ska gå när vi bara har vegetarisk mat. Men maten har aldrig varit ett problem utan tvärtom något som vi fått väldigt mycket uppskattning för. Jag vet inte hur många som frågat efter recept genom åren. Därmed har vi så småningom tänkt ge ut en egen bok med Mundekullarecept. Förra konferensen tog alla två portioner och förra därpå ville någon köpa med sig några portioner hem. Den vegetariska mat vi erbjuder lagas av kockar som själva äter främst vegetarisk och är vana att laga detta och det tror jag är den stora skillnaden. Dessutom lägger de som lagar maten ned några extraingredienser som piffar upp den otroligt och det är närvaro, omsorg och kärlek.
Efter detta inlägg bör jag nog lägga in ett recept med inser jag så det kommer snart. Anne

Inga kommentarer:

Välkommen till Mundekullabloggen

Vi skriver om hur det är att bo och verka på en kursgård, mitt i Småland. Läs mer om våra evenemang och välkommen! hälsar, Anne och Peter Elmberg


http://www.mundekulla.se/